Digitale vertelvormen jongeren
Digitale vertelvormen jongeren
Digitale vertelvormen jongeren



Het probleem
Het probleem
Het probleem
De Volkskrant ziet een daling in abonnees en weinig nieuwe aanwas. Dit ondanks het feit dat ze jongvolwassenen zien als hun potentiële nieuwe abonnees. Mij is gevraagd of ik kan onderzoeken welke digitale vertelvormen de Volkskrant kan gebruiken om jongvolwassenen aan te trekken en betrokken te houden bij nieuwsconsumptie op hun platform.
De Volkskrant ziet een daling in abonnees en weinig nieuwe aanwas. Dit ondanks het feit dat ze jongvolwassenen zien als hun potentiële nieuwe abonnees. Mij is gevraagd of ik kan onderzoeken welke digitale vertelvormen de Volkskrant kan gebruiken om jongvolwassenen aan te trekken en betrokken te houden bij nieuwsconsumptie op hun platform.
Inzichten desk research
Inzichten desk research
Inzichten desk research
Omdat het een probleem is wat binnen de nieuwssector niet nieuw is heb ik voornamelijk veel desk research gedaan. Vanuit DPG Media was er al wat onderzoek gedaan naar dit probleem, dus daar heb ik veel conclusies uit kunnen trekken. Hieronder de conclusies die ik heb kunnen halen uit het onderzoek
Omdat het een probleem is wat binnen de nieuwssector niet nieuw is heb ik voornamelijk veel desk research gedaan. Vanuit DPG Media was er al wat onderzoek gedaan naar dit probleem, dus daar heb ik veel conclusies uit kunnen trekken. Hieronder de conclusies die ik heb kunnen halen uit het onderzoek
Instagram, Youtube, TikTok en Facebook worden veel gebruikt onder jongeren voor het verkrijgen van nieuws
Instagram, Youtube, TikTok en Facebook worden veel gebruikt onder jongeren voor het verkrijgen van nieuws
Traditionele merken zoals de NOS, NU.nl & AD blijven ook populair
Traditionele merken zoals de NOS, NU.nl & AD blijven ook populair
Artikelen blijven het populairst, maar video’s en stories zijn ook hele populaire contentvormen onder de jongeren
Artikelen blijven het populairst, maar video’s en stories zijn ook hele populaire contentvormen onder de jongeren
In de ochtend/middag wordt er voornamelijk veel gescand. Later op de dag/avond meer tijd voor lezen van langere artikelen.
In de ochtend/middag wordt er voornamelijk veel gescand. Later op de dag/avond meer tijd voor lezen van langere artikelen.
44% van de 16-34 jarigen scannen liever artikelen en koppen, dan dat zij dit echt lezen
44% van de 16-34 jarigen scannen liever artikelen en koppen, dan dat zij dit echt lezen
Telefoon wordt het meest gebruikt voor het lezen, luisteren en kijken naar nieuws.
Telefoon wordt het meest gebruikt voor het lezen, luisteren en kijken naar nieuws.
Ultrakorte (0-2 min) en korte content (2-10 min) leent zich het beste voor nieuws en actualiteiten (52 & 54%)
Ultrakorte (0-2 min) en korte content (2-10 min) leent zich het beste voor nieuws en actualiteiten (52 & 54%)
Resultaten survey
Resultaten survey
Resultaten survey
Op basis van de conclusies uit het desk research heb ik zelf nog een survey opgesteld om deze punten te valideren bij de doelgroep. De survey is totaal door 77 participanten ingevuld en daaruit zijn de volgende resultaten gekomen:
Op basis van de conclusies uit het desk research heb ik zelf nog een survey opgesteld om deze punten te valideren bij de doelgroep. De survey is totaal door 77 participanten ingevuld en daaruit zijn de volgende resultaten gekomen:
Nieuwsconsumptie
Nieuwsconsumptie
Nieuwsconsumptie
82%
Leest het nieuws via social media
Leest het nieuws via social media
61%
Leest het nieuws via een nieuwssite of applicatie
Leest het nieuws via een nieuwssite of applicatie
91%
Volgt het nieuws om op de hoogte te blijven
Volgt het nieuws om op de hoogte te blijven
Nieuwsbetrokkenheid
Nieuwsbetrokkenheid
Nieuwsbetrokkenheid
76%
Scant het nieuws snel
Scant het nieuws snel
55%
Kijkt/luistert naar het nieuws
Kijkt/luistert naar het nieuws
21%
Leest het nieuws uitgebreid
Leest het nieuws uitgebreid
Voorkeuren contentvormen
Voorkeuren contentvormen
Voorkeuren contentvormen
80%
Korte video’s
Korte video’s
67%
Social media posts
Social media posts
44%
Samenvattingen van artikelen
Samenvattingen van artikelen
De Volkskrant + Abonnement
De Volkskrant + Abonnement
De Volkskrant + Abonnement
69%
Is bekend met de Volkskrant
Is bekend met de Volkskrant
69%
Leest de Volkskrant niet
Leest de Volkskrant niet
91%
Volgt het nieuws om op de hoogte te blijven
Volgt het nieuws om op de hoogte te blijven
Conclusies survey
Conclusies survey
Veel jongeren lezen nieuws via social media en social media posts behoren tot één van hun favoriete contentvormen. Voor de herkenbaarheid van de interacties zou het daarom goed zijn als mijn digitale oplossing elementen bevat die ook op verschillende social mediakanalen te vinden zijn.
Veel jongeren lezen nieuws via social media en social media posts behoren tot één van hun favoriete contentvormen. Voor de herkenbaarheid van de interacties zou het daarom goed zijn als mijn digitale oplossing elementen bevat die ook op verschillende social mediakanalen te vinden zijn.
Jongeren scannen het nieuws snel. Voornamelijk in de ochtend en begin middag wordt het nieuws veel gescand. Mijn digitale oplossing moet er dus voor zorgen dat jongeren snel het laatste nieuws kunnen scannen, maar ook de verdieping op kunnen zoeken wanneer zij dat willen.
Jongeren scannen het nieuws snel. Voornamelijk in de ochtend en begin middag wordt het nieuws veel gescand. Mijn digitale oplossing moet er dus voor zorgen dat jongeren snel het laatste nieuws kunnen scannen, maar ook de verdieping op kunnen zoeken wanneer zij dat willen.
Een contentvorm wat boven de rest uitstak waren de korte video’s. Het zou daarom voor de jongeren ook interessant kunnen worden als ik gebruik ga maken van korte video’s.
Een contentvorm wat boven de rest uitstak waren de korte video’s. Het zou daarom voor de jongeren ook interessant kunnen worden als ik gebruik ga maken van korte video’s.
Een ander punt wat opvalt is dat 69% van alle participanten wel bekend is met de Volkskrant, maar ook 69% leest de Volkskrant niet.
Een ander punt wat opvalt is dat 69% van alle participanten wel bekend is met de Volkskrant, maar ook 69% leest de Volkskrant niet.
Persona
Persona
Persona
Toen ik het onderzoek had uitgevoerd en de belangrijkste resultaten overzichtelijk voor mezelf in kaart had gebracht, heb ik een persona en een empathy map opgesteld. Dit heb ik gedaan om goed beeld te hebben van mijn doelgroep en zodat ik duidelijk weet voor wie ik dit probleem aan het oplossen ben.
Toen ik het onderzoek had uitgevoerd en de belangrijkste resultaten overzichtelijk voor mezelf in kaart had gebracht, heb ik een persona en een empathy map opgesteld. Dit heb ik gedaan om goed beeld te hebben van mijn doelgroep en zodat ik duidelijk weet voor wie ik dit probleem aan het oplossen ben.



MoSCoW
MoSCoW
MoSCoW
Vervolgens heb ik een MoSCoW-methode gebruikt om te garanderen dat mijn ontwerp aan de gestelde vereisten voldoet. Dit is een gedetailleerde lijst van eisen.
Met onderstaande punten uit de MoSCoW en de antwoorden uit de survey is mijn volgende stap om ideeën te genereren die aansluiten bij de behoeftes van de gebruikers.
Vervolgens heb ik een MoSCoW-methode gebruikt om te garanderen dat mijn ontwerp aan de gestelde vereisten voldoet. Dit is een gedetailleerde lijst van eisen.
Met onderstaande punten uit de MoSCoW en de antwoorden uit de survey is mijn volgende stap om ideeën te genereren die aansluiten bij de behoeftes van de gebruikers.



Eerste Lo-Fi ideeën
Eerste Lo-Fi ideeën
Eerste Lo-Fi ideeën
Op basis van de resultaten uit het onderzoek, maar ook op de punten die ik heb verwerkt in de MoSCoW heb ik verschillende schetsen gemaakt. Nadat ik de schetsen op papier had gemaakt, heb ik ze uitgewerkt in Figma.
Volkskrant story’s
Volkskrant story’s



Eén artikel, 3 story’s
Eén artikel, 3 story’s



Homefeed aanpassen
Homefeed aanpassen



Direct op de hoogte
Direct op de hoogte



Eerste Hi-Fi ontwerpen
Eerste Hi-Fi ontwerpen
Eerste Hi-Fi ontwerpen
Nadat ik de schetsen had gemaakt en deze vervolgens had omgezet als wifreframes in Figma, heb ik Hi-Fi ontwerpen gemaakt. Dit heb ik gedaan van de 4 concepten en allemaal in de huisstijl van de Volkskrant. Ik heb er tegelijkertijd ook prototypes van gemaakt, zodat ik de werking gelijk kan testen met gebruikers.
Nadat ik de schetsen had gemaakt en deze vervolgens had omgezet als wifreframes in Figma, heb ik Hi-Fi ontwerpen gemaakt. Dit heb ik gedaan van de 4 concepten en allemaal in de huisstijl van de Volkskrant. Ik heb er tegelijkertijd ook prototypes van gemaakt, zodat ik de werking gelijk kan testen met gebruikers.
Volkskrant story’s
Volkskrant story’s
Het eerste idee die ik bedacht had was het integreren van story’s binnen De Volkskrant applicatie. Heel veel jongeren spenderen dagelijks veel tijd op platformen zoals Instagram of Snapchat. Juist op deze platformen zijn het maken van story’s heel populair en worden deze vaak bekeken. Aangezien jongeren de contentvorm social media posts hoog hebben staan en story’s bekend zijn onder deze doelgroep heb ik dit idee bedacht.
Voor nu heb je alleen een story van het laatste nieuws. De interacties werken precies hetzelfde als de story’s van Instagram. Per post leest de gebruiker een samenvatting van het artikel, zodat diegene snel op de hoogte is van het laatste nieuws. Voor verdere verdieping kan de gebruiker omhoog swipen om het hele artikel te lezen.
Het eerste idee die ik bedacht had was het integreren van story’s binnen De Volkskrant applicatie. Heel veel jongeren spenderen dagelijks veel tijd op platformen zoals Instagram of Snapchat. Juist op deze platformen zijn het maken van story’s heel populair en worden deze vaak bekeken. Aangezien jongeren de contentvorm social media posts hoog hebben staan en story’s bekend zijn onder deze doelgroep heb ik dit idee bedacht.
Voor nu heb je alleen een story van het laatste nieuws. De interacties werken precies hetzelfde als de story’s van Instagram. Per post leest de gebruiker een samenvatting van het artikel, zodat diegene snel op de hoogte is van het laatste nieuws. Voor verdere verdieping kan de gebruiker omhoog swipen om het hele artikel te lezen.












Homefeed aanpassen
Homefeed aanpassen
Het tweede idee komt voort uit inspiratie wat ik had opgedaan tijdens mijn best, good & bad research (pb: vanaf pagina 23). Bij een aantal screenshots die ik heb genomen komt de interactie van het omhoog en omlaag vegen terug. Je kan dit zien op de screenshots van (The Sun, Spotify, Volv en Flip board. Dit is een interactie die ook TikTok hanteert en dus bekend is bij het overgrote deel van de jongeren.
Ik heb nagedacht hoe ik dit zo goed mogelijk kon verwerken en kwam op het idee om een switch te maken van een reguliere weergave van de applicatie naar een soort jongeren-weergave. Hierin zien jongeren samenvattingen van artikelen of misschien wel korte video’s en zijn ze via die manier snel op de hoogte van het laatste nieuws.
Het tweede idee komt voort uit inspiratie wat ik had opgedaan tijdens mijn best, good & bad research (pb: vanaf pagina 23). Bij een aantal screenshots die ik heb genomen komt de interactie van het omhoog en omlaag vegen terug. Je kan dit zien op de screenshots van (The Sun, Spotify, Volv en Flip board. Dit is een interactie die ook TikTok hanteert en dus bekend is bij het overgrote deel van de jongeren.
Ik heb nagedacht hoe ik dit zo goed mogelijk kon verwerken en kwam op het idee om een switch te maken van een reguliere weergave van de applicatie naar een soort jongeren-weergave. Hierin zien jongeren samenvattingen van artikelen of misschien wel korte video’s en zijn ze via die manier snel op de hoogte van het laatste nieuws.












Direct op de hoogte
Direct op de hoogte
Aangezien jongeren het nieuws snel scannen en snel op de hoogte willen zijn van het nieuws ben ik gaan nadenken over een concept die aan deze punten zou kunnen voldoen. Ik ben uitgekomen op een slider die de gebruiker direct ziet zodra hij/zij de applicatie opent. Binnen deze slider staan de laatste artikelen. Je kan ook gewoon nog naar onder scrollen om door de applicatie heen te gaan.
Met dit concept is de gebruiker dus snel op de hoogte van het laatste nieuws en kan je op een speelse manier door de artikelen heen swipen.
Aangezien jongeren het nieuws snel scannen en snel op de hoogte willen zijn van het nieuws ben ik gaan nadenken over een concept die aan deze punten zou kunnen voldoen. Ik ben uitgekomen op een slider die de gebruiker direct ziet zodra hij/zij de applicatie opent. Binnen deze slider staan de laatste artikelen. Je kan ook gewoon nog naar onder scrollen om door de applicatie heen te gaan.
Met dit concept is de gebruiker dus snel op de hoogte van het laatste nieuws en kan je op een speelse manier door de artikelen heen swipen.












Eén artikel, 3 story’s
Eén artikel, 3 story’s
Dit concept kwam voort uit één van de wekelijkse meetings die wij hadden met ons afstudeergroepje. Tijdens de meeting liet ik mijn eerdere 3 concepten zien en toen kwam iemand met de suggestie hoe het eruit zou kunnen zien als je een artikel opdeelt in 3 story’s. Ik vond het een zeer goede suggestie en heb het meteen uitgewerkt.
Persoonlijk vind ik het er goed uitzien en via deze manier kan je meerdere onderwerpen uit een artikel toelichten i.p.v. één samenvatting.
Dit concept kwam voort uit één van de wekelijkse meetings die wij hadden met ons afstudeergroepje. Tijdens de meeting liet ik mijn eerdere 3 concepten zien en toen kwam iemand met de suggestie hoe het eruit zou kunnen zien als je een artikel opdeelt in 3 story’s. Ik vond het een zeer goede suggestie en heb het meteen uitgewerkt.
Persoonlijk vind ik het er goed uitzien en via deze manier kan je meerdere onderwerpen uit een artikel toelichten i.p.v. één samenvatting.












Validatie eerste concepten
Validatie eerste concepten
Validatie eerste concepten
Om te achterhalen welk concept het beste aanslaat bij de gebruikers heb ik 6 interviews afgenomen. Ik heb twee mensen gesproken die de Volkskrant wel lezen en vier mensen die de Volkskrant niet lezen. Tijdens deze interviews ben ik samen met de participant door de concepten heengelopen en heb ik gevraagd: Wat vind je fijn? Wat vind je minder fijn? En wat zou je misschien anders doen?
Het eerste concept (De Volkskrant Stories) was iedereen zijn favoriet. Hieronder een paar belangrijke meningen die zijn gegeven tijdens de gesprekken:
Om te achterhalen welk concept het beste aanslaat bij de gebruikers heb ik 6 interviews afgenomen. Ik heb twee mensen gesproken die de Volkskrant wel lezen en vier mensen die de Volkskrant niet lezen. Tijdens deze interviews ben ik samen met de participant door de concepten heengelopen en heb ik gevraagd: Wat vind je fijn? Wat vind je minder fijn? En wat zou je misschien anders doen?
Het eerste concept (De Volkskrant Stories) was iedereen zijn favoriet. Hieronder een paar belangrijke meningen die zijn gegeven tijdens de gesprekken:
“Ik zou hier wel meer stories willen zien. Daarmee bedoel ik meer rubrieken of onderwerpen, zodat je ook van andere topics snel op de hoogte kan zijn.”
“Ik vind stories een leuk idee. Ik vind stories sowieso heel leuk om te gebruiken en ze zijn daarnaast snel klikbaar. Ik geef als suggestie mee om je stories zelf te kunnen rangschikken op persoonlijke voorkeur.”
“Ik lees veel het nieuws via social media, dus de stories zijn voor mij bekend. Meer stories vind ik een goed idee en ik geef als tip mee om na een paar seconden naar de volgende story te gaan.”
“Ik vind het een leuk concept, maar ik zou de stories er wel meer uit laten springen. Daarnaast zou ik ook aangeven dat je een samenvatting leest, want dat valt nu niet echt op.
“Dit is mijn favoriet. Ik zou eigenlijk testen hoe het voor de gebruiker zou zijn als je direct begint met het laten zien van stories. Daarnaast geef ik ook als suggestie mee om te kijken naar de functionaliteit van Slack ‘Catch Up’, waarbij je gemiste berichten voor je krijgt en op een Tinder-manier links (houd ongelezen) of rechts (gelezen) kan swipen. Ook zou ik het tof vinden als de stories op verschillende pagina’s terugkomen, zoals: sport, politiek etc."
Nieuwe ideeën op basis van de feedback
Nieuwe ideeën op basis van de feedback
Nieuwe ideeën op basis van de feedback
Op basis van de verschillende meningen en suggesties uit het doorlopen van de eerste vier concepten heb ik twee nieuwe concepten bedacht. Ik ben het ontwerpproces dus weer opnieuw begonnen, omdat ik het belangrijk vind dat mijn uiteindelijke eindconcept echt goed aanslaat bij de doelgroep.
Snel op de hoogte
Snel op de hoogte



Persoonlijke interesse
Persoonlijke interesse



Hi-Fi ontwerp
Hi-Fi ontwerp
Hi-Fi ontwerp
Snel op de hoogte
Snel op de hoogte
Als je de applicatie opent krijg je een aantal artikelen te zien die je op een Tinder-achtige manier kan swipen. Naar links swipen is niet interessant en naar rechts swipen betekent dat je het artikel interessant vindt. Ik heb daarnaast ook goed geluisterd naar een comment van waarin wordt aangegeven dat ik meer duidelijk moet maken dat het om een samenvatting gaat. Er staat nu boven de samenvatting de titel: “In het kort”. Hopelijk is het op deze manier duidelijker voor de gebruiker.












Persoonlijke interesse
Persoonlijke interesse
Gebruikers kunnen op het rondje met daarin het plus icoontje klikken om een story toe te voegen. Zodra ze daarop klikken zien ze welke rubriek/onderwerp al geselecteerd is en welke ze nog aan kunnen klikken. Het laatste nieuws blijft altijd op 1 staan en kan niet worden verwijderd of verplaatst, omdat je mensen niet helemaal in een eigen bubbel wilt plaatsen. Mochten er meerde rubrieken/onderwerpen aangeklikt zijn, dan kan de gebruiker deze rangschikken op persoonlijke voorkeur.












Usability tests
Usability tests
Usability tests
De twee verschillende concepten heb ik getest in de vorm van een unremoted usability test. Dat houdt in dat ik zelf niet bij de test was, maar dat mensen in hun eigen tijd de testen konden uitvoeren. In totaal hebben 102 mensen deelgenomen verdeeld over de twee testen. De participanten hebben mijn prototype doorlopen en hebben achteraf een aantal vragen beantwoord. Daaruit zijn de volgende interessante resultaten gekomen:
De twee verschillende concepten heb ik getest in de vorm van een unremoted usability test. Dat houdt in dat ik zelf niet bij de test was, maar dat mensen in hun eigen tijd de testen konden uitvoeren. In totaal hebben 102 mensen deelgenomen verdeeld over de twee testen. De participanten hebben mijn prototype doorlopen en hebben achteraf een aantal vragen beantwoord. Daaruit zijn de volgende interessante resultaten gekomen:
Volkskrant stories
Volkskrant stories
53 respondenten
53 respondenten
Stories een goed idee?
Stories een goed idee?
Vóór het doorlopen van het prototype
Vóór het doorlopen van het prototype
27x
Ja
6x
Nee
10x
Neutraal
Zou je de Volkskrant stories gebruiken?
Zou je de Volkskrant stories gebruiken?
Ná het doorlopen van het prototype
Ná het doorlopen van het prototype
87%
Ja
13%
Nee
Persoonlijke interesse (swipen)
49 respondenten
Stories een goed idee?
Vóór het doorlopen van het prototype
30x
Ja
11x
Nee
8x
Neutraal
Zou je de Volkskrant stories gebruiken?
Ná het doorlopen van het prototype
51%
Ja
49%
Nee
Conclusie
Conclusie
Uit de resultaten van de twee gemaakte testen kan ik concluderen dat de Volkskrant stories het beste uit de test komt. De participanten waren heel enthousiast en positief over dit concept. Bij het andere concept waren mensen vooral vóórdat ze begonnen aan het prototype positief, maar nadat ze deze doorlopen hadden juist weer veel minder.
Uit de resultaten van de twee gemaakte testen kan ik concluderen dat de Volkskrant stories het beste uit de test komt. De participanten waren heel enthousiast en positief over dit concept. Bij het andere concept waren mensen vooral vóórdat ze begonnen aan het prototype positief, maar nadat ze deze doorlopen hadden juist weer veel minder.
Extra ideeën
Extra ideeën
Extra ideeën
Tijdens de groenlicht presentatie is aangeraden om meerdere touchpoints binnen de applicatie aan te pakken. Ik ben terug gaan kijken naar mijn onderzoek en het viel mij op dat meer dan de helft van de participanten ook graag kijkt/luistert naar het nieuws. Ik ben toen gaan nadenken over een nieuwe vertelvorm en wat mij al snel opviel is dat de Volkskrant nog geen gebruik maakt van een voorleesfunctie. Dit concept heb ik uitgewerkt en daarbij toegevoegd dat het artikel voorgelezen kan worden door de stem van de auteur. De gebruiker kan de stem ook wijzigen naar een andere stem.
Daarnaast heb ik ook gekeken naar hoe ik een artikel interactiever en interessanter kan maken voor de jongeren. Ik heb één artikel uitgekozen en deze compleet omgegooid. Ook heb ik een toggle toegevoegd die een volledig artikel kan omzetten naar een samenvatting met daarbij de belangrijkste componenten. Dit omdat veel participanten tijdens de survey aangaven dat samenvattingen van artikelen één van hun favoriete contentvormen is.
Hieronder alle uitwerkingen in een promo video:
Tijdens de groenlicht presentatie is aangeraden om meerdere touchpoints binnen de applicatie aan te pakken. Ik ben terug gaan kijken naar mijn onderzoek en het viel mij op dat meer dan de helft van de participanten ook graag kijkt/luistert naar het nieuws. Ik ben toen gaan nadenken over een nieuwe vertelvorm en wat mij al snel opviel is dat de Volkskrant nog geen gebruik maakt van een voorleesfunctie. Dit concept heb ik uitgewerkt en daarbij toegevoegd dat het artikel voorgelezen kan worden door de stem van de auteur. De gebruiker kan de stem ook wijzigen naar een andere stem.
Daarnaast heb ik ook gekeken naar hoe ik een artikel interactiever en interessanter kan maken voor de jongeren. Ik heb één artikel uitgekozen en deze compleet omgegooid. Ook heb ik een toggle toegevoegd die een volledig artikel kan omzetten naar een samenvatting met daarbij de belangrijkste componenten. Dit omdat veel participanten tijdens de survey aangaven dat samenvattingen van artikelen één van hun favoriete contentvormen is.
Hieronder alle uitwerkingen in een promo video:
Bekijk ook mijn andere projecten
Bekijk ook mijn andere projecten
Bekijk ook mijn andere projecten

Albert Heijn Technology Labs
Scan & Kook
Bekijk project
Bekijk project
© 2025 Kevin Speek
© 2025 Kevin Speek
© 2025 Kevin Speek
